Radnja koja prodaje jeftinu hranu sa skorim istekom roka trajanja

Iako i neke druge trgovine u Hrvatskoj već dugo robu pred istekom trajanja stavljaju na akcijske cijene kako je ne bi bacili, u Zagrebu je prije mjesec i pol dana otvoren "Food Outlet Žabac", prva trgovina u Hrvatskoj i šire, kaže vlasnik Mario Žamboki, koja prodaje na neki način oštećen prehrambeni asortiman, ili onaj pred istekom roka trajanja. Ali, najbitnije - zdravstveno ispravan. I za mnoge gotovo jednako bitno - jeftin.
24.09.2016 u 11:54

Piše: Tomislav Šoštarić

"To su prehrambeni proizvodi, proizvodi za čišćenje od hrvatskih prozvođača i stranih proizvođača umanjeni za 50 do 90 posto. Do to ga je došlo jer sam vidio koliko se hrane baca i onda sam odlučio otvoriti baš specijaliziranu trgovinu za štok, rok i lom robu. Štok je roba koja se proizvodi u tvornici u velikim količinama, a da ne ode u rok, onda oni to daju jeftinije. Rok je roba koja je pred istek trajanja od dva mjeseca pa na niže; lom je roba koja je polomljena, kao čokolade ili štapići, u tvornici i nisu za pakiranje u dućane, i onda pakiraju za mene u manjim količinama u vrećice i prodaje se pod 'lom'", objašnjava Žamboki.

Mario i njegova supruga Maja, koji zajedno vode biznis u maloj prodavaonici odmah kod središnjeg zagrebačkog Trga bana Josipa Jelačića, robu nabavljuju od hrvatskih tvornica i veleprodaja, od kuda im dolazi izravno. Redovito proizvode stavljaju i na akciju.

Kupci uglavnom zadovoljni

"Dva dana prije isteka, mi stavimo na ponudu što god ostane. Kod nas nema bacanja, iz našeg dućana ništa se ne baca. Evo sad, vino butelju od sedam decilitara, španjolsko, dajemo za jednu kunu [0,13 eurocenta], to je sad najpovoljnije. Čokolade po dvije-tri kune [0,26 do 0,40 eurocenta], keksi pet-šest kuna [0,66 do 0,79 eurocenta]. 'Milka' [čokolada] od 300 grama bila je 14 kuna [1,85 eura], a inače košta 28 kuna [3,69 eura]..."

Odjek je, kaže, odličan - ljudi su zadovoljni jer mogu kupiti kvalitetnu robu, pa i brendove, po upola nižoj cijeni od uobičajene. I doista, u trgovini je velika gužva, kupci stalno izlaze i ulaze. Uglavnom s pozitivnim dojmovima.

"Mislim da je pametna ideja, potrgane čokolade i to sve, ako ističe za jedan dan rok trajanja, to se može pojesti u jednom danu, a ipak je niža cijena. Jako pametno, bolje nego da se baca u smeće, u svakom slučaju", smatra Lucija.

"Danas sam ovdje drugi put, bila sam prošli tjedan i, evo, danas. Cijene su dobre, da mi se ne sviđa ne bih kupovala. Čula sam i odmah došla. Za građane to puno znači, pogotovo za nas koji nemamo nikakva primanja. Kupila sam unuku grickalice i prošli tjedan keksiće. Isplati se, ima svega, cijena po par kuna. Dobro je i jeftino. Evo, dovela sam i prijateljicu da kupi. Zašto ne? I kćerki sam rekla da dođe i kupi kad se isplati", kaže nezaposlena Ivanka.

Ana i Andreja željele bi da je trgovina veća. No, ideja im se sviđa. Ana dolazi već neko vrijeme, a Andreja je došla prvi puta.

"Sviđa mi se, super je. Na primjer, ovo vino smo kupili za jednu kunu. Ima tih čokoladica na akcijskim cijenama po dvije kune, što se meni sviđa, keksići i tako..."

Ipak, ima i onih koji smatraju da uvijek može i jeftinije. Tako barem smatraju dvije gospođe, koje su željele ostati anonimne.

U novoj trgovini i 'prava' hrana

"Mislila sam da je, ali slabo je jeftino, ipak ne. Treba još jeftinije", kaže jedna od njih.

Ne znam usporedbu ostalima, jer došla sam prvi put, ali ovisi vjerojatno o datumu isteka, onda je nešto povoljnije", smatra umirovljenica Katarina.

Iako uglavnom zadovoljni, kupci se znaju žaliti što u trgovini nema hrane poput mesa i slično - namirnica od kojih mogu spraviti "konkretno" jelo.

No, vlasnici napominju da je ovo samo početak te da je u planu širenja predviđeno i to. Planiraju otvaranje više trgovina. Za početak jednu veću u Zagrebu.

"Nemamo jer nemamo mjesta, ovo je bio tek mali 'show room' i nemamo mjesta za sve to izložiti, ali sad u sljedećoj trgovini, koju otvaramo do kraja godine, imat ćemo kompletno sve - od kobasica, sireva, jogurta, sve komplet na isti ovaj sistem."

Sva roba u trgovini je do isteka zaliha i rijetko se ponavlja, tako da se nikad ne zna što će biti u ponudi.

Ništa bez društvenih mreža

"Nema da će doći ponovno, možda ako još ima. No, uglavnom je sve do isteka zaliha. Rijetko se roba ponavlja - ima jedan keks, pa dođe drugi keks, pa dođe treći... Isto tako i s čokoladama. Mi smo kao Zara - morate dolaziti kod nas svaki dan da vidite što imamo u dućanu", kaže Žamboki.

A da bi kupcima približili ponudu, kako ne bi morali svraćati svaki dan da vide što ima novo i koje su akcije u tijeku, angažirali su se na društvenim mrežama - konkretno na Facebooku.

"Tamo objavljujemo što dolazi. Imamo jako puno pratitelja. Prate, pa kad vide što ih interesira, svrate", kaže Mario.

"Danas moraš biti na društvenim mrežama. Ako nisi, nema te. To je stvarno dobar kanal. Ljudi su sad već navikli svaki dan, gledaju ujutro što je danas na akciji, što je došlo, pa dođu po to", zaključuje Maja Žamboki i dodaje da kupci dolaze iz različitih dijelova grada, pogotovo kada su velike akcije.

(Al Jazeera)