Je li se mogla spriječiti višemilionska šteta na "Gradačačkoj pijaci"?

I u slučaju požara na "Gradačačkoj pijaci" kao i većini drugih, u ovoj državi se bavimo posljedicama, a ne preventivom. Postavlja se pitanje, je li se mogla spriječiti višemilionska šteta?
12.01.2016 u 10:36

Piše: Bajro Imširović

Dok se još uvijek uzdiže dim sa zgarišta od preko 480 objekata napunjenih robom i razvijaju „teorije zavjere“ o mogućim motivima i uzrocima požara smatrao sam potrebnim i da, iz respekta prema vlasnicima uništenih objekata napravim jedan osvrt sa sigurnosnog aspekta. Vrijednost objekata sa robom direktna i indirekna se procjenjuje na preko 50 miliona KM. Iz dosadašnjih iskustava, kada se radi o sigurnosti građana i njihove imovine s aspekta prirodnih i drugih nesreća, savjeti i mišljenja stručnjaka koji se bave ovom oblasti su stavljana sa strane jer kod političara uvijek postoji „nešto preče“ po sistemu „lako ćemo, nije se to desilo“. Sve dok se nedesi nesreća. A desila se katastrofa.

  „Gradačačka pijaca“ je napravljena na „ledini“ od objekata skovanih od dasaka a u nekom naknadnom periodu su pojedini pretvoreni u zidane objekte. Najveća karakteristika pijace je bila: skučen prostor, nadstrešnice koje su spajale objekte, grijanje na plin, loše električne instalacije, lakozapaljiva roba, nepostojanje protupožarnih zapreka, sistema za vatrodojavu, nepostojanje hidrantske mreže ili rezervi materijala za gašenje požara itd. Jednostavno, pijaca je predstavljala „napalm bombu“ čije vrijeme paljenja je bilo mjereno u satima. Znajući za visok rizik od požara, bilo je neoophodno preduzeti i određene preventivne, operativne i sanacione mjere.

  Kako bih pomogao vlasnicima objekata, krenuo bih obrnutim redoslijedom, od sanacionih mjera.

  1. Otklanjanje posljedica

Obaveza je vlasnika objekata da odmah podnesu zahtjev Komisiji za procjenu štete od prirodnih i drugih nesreća općine Gradačac za procjenom štete. Insistirati na procjeni direktne i indirektne štete. Sa procijenjenom štetom, uz uvjerenje od nadležne službe za civilnu zaštitu, moći će se dokazivati činjenično stanje u svim eventualnim radnjama oko dobijanja pomoći ili ostvarivanja drugih prava za otklanjanje posljedica.

  1. Operativne mjere

 Više je nego očigledno da samo otkrivanje i dojava požara do lokalizacije ima mnogo šupljina i izaziva velike nedoumica i opravdano nezadovoljstvo vlasnika objekata. Jedan ovakav požar, uzimajući u obzir njegove karakteristike i razmjere, zaslužio je malo detaljniju procjenu i proglašenje „katastrofalnog požara“ od strane Općinskog načelnika. Naravno, to je isključivo pravo Općinskog načelnika. Samo spašavanje imovine je iziskivalo veliki broj vatrogasnih vozila, operativnih i dobrovoljnih vatrogasaca, volontera,vlasnika objekata, obezbjeđenja i osoblja pijace, mehanizacija i drugih snaga, prije svega mehanizacije. Za sve postoje Zakonom o zaštiti od požara i vatrogastvu, Zakonom o zaštiti i spašavanju i Planom zaštite od požara utvrđene mjere, radnje i postupci sa dimenzioniranim snagama. U ovoj situaciji je akcijom rukovodio stariješina vatrogasne jedinice Gradačac a tiime i nosio sav teret kvaliteta izvršene vatrogasne intervencije. U drugoj situaciji, da je proglašeno stanje nesreće od požara, akcijom bi rukovodio Općisnki štab civilne zaštite i nosio sav teret odgovornosti za kvalitet intervencije. Razloge zašto nije „više urađeno“ možemo naći u nedostatku preventivnih mjera zaštite i spašavanja.

  1. Preventivne mjere

Obaveza je svih, od pravnih i fizičkih lica do državnih organa da urade svoje Planove zaštite od požara. I postupaju po njima. U ovom Planovima se daju odgovori na pitanja koja postavlja procjena ugroženosti od požara. Prema tome, veliko je pitanje postojanja planske dokumentacije ( Procjena ugroženosti od požara i Plan zaštite od požara) „gradačačke pijace“ i njena usklađenost sa istim tim dokumentima općine Gradačac. Ovo nisu samo „neki formalni dokumenti zbog ispunjenja zakonske obaveze“ jer se izrađuju s ciljemjačanja spremnosti i kapacitiranosti zajednice da se suprotstavi izazovima ovakvih požara. Dobijena rješenja nesmiju ostati samo „slovo na papiru“ već se moraju implementirati u praksi. Planska domunetacija treba da da neke od odgovora koje preventivne mjere treba preduzeti a to su npr:

- preventivne mjere koje treba preduzeti vlasnik pijace,

-preventivne mjere koje trebaju preduzeti vlasnici objekata,

- preventivne mjere koje trebaju preduzimati posjetioci,

- raspored hidrantskih izvoda i zaliha materijala za gašenje požara,

-definisana veličina i sastav profesionalnih i dobrovoljnih vatrogasnih jedinica,

- utvrđena materijalna formacija ovoh vatrogasnih snaga,

- vatrogasne zapreke,

- dopunske snage za gašenje požara,

- puteve za evakuaciju i protupožarne puteve,

- način otkrivanja nastanka požara itd. Itd.

    Rezime:

  Može se zaključiti da su izostale adekvatne preventivne mjere zbog čega je pričinjena višemilionska šteta, preko 500 porodica je ostalo bez izvora prihoda- posla. Osnovni razlog zašto se to dogodilo leži u ljudskoj bahatosti i neodgovornosti zbog propuštanja peduzimanja neophodnih mjera zaštite i spašavanja. I ovaj požar je dokazao i potvrdio da se na svaku neuloženu 1 KM u preventivu plaćamo 9 KM za otklanjanje posljedica. Ovaj tekst je napisan s isključivim ciljem da ukažemo na određene obaveze i odgovornosti svih nosilaca sistema zaštite i spašavanja, u ovom slučaju, od požara.

(autor teksta je šef Službe Civilne zaštite u Općini Srebrenik)