Stotine hiljada maraka idu za stručno usavršavanje zaposlenih

Za nabavku knjiga i stručno usavršavanje zaposlenih, institucije BiH lani su potrošile više od 650.000 KM iz budžeta iako nema kriterijuma za priznavanje tih troškova, pokazala je revizija izvještaja o izvršenju budžeta institucija BiH za 2013. godinu.
23.10.2014 u 14:28

Kancelarija za reviziju institucija BiH ponovo je skrenula pažnju nadležnima u ministarstvima, agencijama, kancelarijama i direkcijama da ne postoje kriterijumi za priznavanje troškova po osnovu izdataka za stručne knjige i literaturu i stručno usavršavanje. Iako su na njihove adrese i lani stigle identične zamjerke zbog trošenja novca poreskih obveznika za te stavke, to ih nije spriječilo da tu praksu nastave.

Za stručne knjige i literaturu otišlo je više od 211.000, a usavršavanje zaposlenih plaćeno je 443.543 marke. Slična situacija zabilježena je i proteklih godina. Izdaci za stručne knjige i literaturu kretali su se od 200.000 do 250.000, a za stručno usavršavanje prelazili su i 1,2 miliona KM na godišnjem nivou.

Dosta zamjerki proteklih godina bilo je zbog izdvajanja iz budžeta za specijalizaciju i školovanje zaposlenih. Lani je za te namjene dato 903.000 KM, odnosno oko 200.000 više u odnosu na prethodnu godinu. Troškovi, koji u većini slučajeva služe za uljepšavanje biografija činovnika, problematični su, osim što su nastali bez odgovarajućih akata i kriterijuma, i zbog toga što, kako su utvrdili revizori, ne postoji ni analiza efekata usavršavanja zaposlenih.

- Na taj način se zloupotrebljavaju sredstva poreskih obveznika i krajnje je vrijeme da budu pokrenuti postupci protiv onih koji krše preporuke revizora i zloupotrebljavaju novac iz budžeta za odlazak na seminare, stručno usavršavanje te druge slične stavke, a da od toga nema nikakve koristi za instituciju - zaključio je Prodanović.

Revizori upozoravaju na to da nije sve regularno ni kod izdataka za nabavke kancelarijskog i računarskog materijala, obrazaca i papira. Iako se za te nabavke na godišnjem nivou daje i po nekoliko miliona KM, revizori su ponovo podvukli nadležnima da bi trebalo na bolji način urediti tu oblast. Smatraju da treba da bude objedinjen sistem nabavki te uvedena interna evidencija troškova. Prema podacima iz revizije budžeta, za obrasce i papir, kao i za ostali materijal, lani je dato više od 3,67 miliona maraka.

(gs)