Važnije je ko upućuje poruku nego šta kaže u poruci

Politički slogani imaju veliki značaj u predizbornim kampanjma i predstavljaju jedan od najjačih alata prodaje ideologija i privlačenja potencijalnih birača.
27.08.2014 u 10:37

Piše: Nevena Šarenac

Izborna kampanja, kao i slogani, prave se za neodlučne birače tj. za one koji svaki put glasaju za neku drugu političku opciju, kao i za one koji apstiniraju. Opredjeljenima kakvu god kampanju ili slogan da ponudimo, njihov izbor je već unaprijed određen. Slogan je moto, fraza ili kratka rečenica koja se koristi u političke svrhe i cilj joj je da čestim ponavljanjem bude lako upamćena, te da podstakne birače da se emotivno identifikuju sa određenim vrijednostima koje su kroz slogan istaknute.

Dobar slogan je jednostavan slogan

Odabir dobrog slogana je kompleksan posao kojem prethodi ispitivanje javnog mnijenja, konkurencije, kao i pažljiv odabir ciljne grupe. Krajnji cilj slogana je da skrene pažnju birača na političku poruku, kao i da pokrene na akciju te motivira birače da određenoj političkoj partiji ili pojedincu poklone svoj glas na izborima. Dobar slogan je jednostavan slogan. Upravo nam slogani omogućavaju da se istakne prepoznatljivost stranke i da saznamo za šta će se ta politička partija zalagati ukoliko osvoji vlast.

Portal Vijesti.ba istraživao je kakve slogane su političke partije pripremile za oktobarske izbore. Pojedine stranke, poput HDZ-a 1990 i Naše stranke, još nisu definisale izborne slogane. Učiniće to, kako nam je potvrđeno u narednom periodu. Iz SDS-a, HDZ-a BiH, SDA i SBB-a rečeno nam je da su slogani smišljeni, ali da će ih javnosti predstaviti kada počne zvanična kampanja.

Ipak, bilo je i stranaka koje su sa nama podijelile svoje izborne slogane. Tako će SDP BiH pažnju birača nastojati pridobiti sloganom ''Ujedinjeni'', jer samo ujedinjeni možemo doprinijeti da BiH krene naprijed. Saznali smo i da će slogan SBiH-a glasiti ''Odlučno, sa narodom!'', a Narodne stranke Radom za boljitak ''Slušaj srce reci DA''.

Mnogi ne znaju koja je svrha slogana

Nezavisni kandidat za člana Predsjedništva BiH Mirsad Kebo glasove će pokušati dobiti pomoću nekoliko slogana, poput ''...Jer ja volim BiH'' i ''Sad ili nikad'', dok će Unija socijaldemokrata (USD) u oktobru izaći sa sloganima ''Unija za sve nas'' i ''BiH za sve nas''. SNSD će na oktobarskim izborima nastupiti pod sloganom "Za pobjedu Srpske", dok će slogan kandidata za člana Predsjedništva BiH Željke Cvijanović glasiti "U ime Srpske, za pobjedu Srpske". NDP na opšte izbore u oktobru izlazi sa sloganom "Pokret za preokret".

PDP će naklonost birača tražiti na osnovu slogana ''Pridruži se promjenama'', a predsjednik ove stranke Mladen Ivanić, koji je kandidat za člana Predsjedništva BiH to će pokušati sloganom ''Stabilno i sigurno''. Saznali smo i da će Koalicija ''Zajedno za promjene''Zajedno za BiH'', ''Zajedno s narodom'' i ''Zajedno možemo sve'', a Živko Budimir, kandidat za člana Predsjedništva BiH, sa sloganom ''Zajedno pobijedimo nepravdu''. O izbornim sloganima i njihovom značaju razgovarali smo sa Seminom Ajvaz, šeficom katedre za Komunikologiju Univerziteta "Džemal Bijedić" u Mostaru. Ona ističe da u BiH postoji mnogo političkih aktera koji su godinama u politici i još ne znaju koja je svrha slogana.

''Tako smo imali priliku da viđamo plakate sa sloganima koji nisu imali nikakvog sadržaja i koji nisu uopšte doticali birače, ili su se obećavali ustavne promjene na lokalnim izborima'', ističe Ajvaz. Smatra da se u većini bosanskohercegovačkih partija uglavnom koriste nemaštoviti slogani. ''Ponekad izgleda kao da je naš jezik limitiran sa desetak fraza i kao da su zakonom propisane one koje se mogu koristiti za slogane. Slogani, kojima su se stranke do sada predstavljale biračima, uglavnom su nejasni, previše općeniti, agresivni, neki su asocirali na energetska pića, brze automobile i slično“, pojašnjava Ajvaz.

Istrošenost, otrcanost

U razgovoru za naš portal, analizirala je i slogane pojedinih stranaka za oktobarske izbore. ''SDP-ov slogan 'Ujedinjeni' možda bi imao težinu u drugoj dekadi devedesetih godina, ali u ovom vremenu je monoton i neuvjerljiv, jer je riječ ujedinjeni iskorištena mnogo puta u političkom vokabularu. Slogan SbiH-a 'Odlučno, sa narodom!' slogan djeluje motivacijski u odnosu na druge slogane, iako su riječi odlučno, hrabro, s narodom, uz narod, mnogo puta iskorištene i djeluju istrošeno'', smatra Ajvaz.

Komentarišući slogane političkih partija iz RS-a, ističe da je PDP napravio dobar izbor. '' Ovaj slogan ima težinu i promjene su sigurno dobar izbor, jer to je ono što građani sigurno žele u ovom trenutku. Slogan SNSD-a 'Za pobjedu Srpske' i 'U ime Srpske, za pobjedu Srpske', dosta je agresivan i poručuje da je RS srpska zemlja i da je rezervisana samo za Srbe, te da drugi narodi nisu dobro došli.

NDP-ov slogan 'Pokret za preokre' djeluje nedovoljno ozbiljno i prikladniji je za neki studentski pokret, nego za jednu političku partiju koja bi ipak trebala malo sistematičnije i serioznije pristupiti koncipirajnju slogana'', mišljenja je Ajvaz. Slogan Narodne stranke Radom za boljitak "Slušaj srce, reci DA" sličan je sloganu za izbore 2010. ''Slušaj srce, spasi zemlju'' i 2012. ''Slušaj srce spasi svoje''.

Izbore rade oni koji malo znaju o političkom marketingu

'' Nije dobar izbor, riječ srce kao i ilustracija srca se koriste da bi se emotivno povezali sa biračima, međutim srce nije dobar izbor u političkoj komunikaciji. Inače kompletan propagandni materijal, plava podloga sa crvenim srcem više podsjeća na polikliniku za kardivaskularne bolesti, nego na neku političku opciju'', upozorava Ajvaz.

Ona smatra da smo na Opštim izborima 2010. godine u predsjedničkoj kampanji Martina Raguža imali priliku čuti jedan od najboljih slogana do sada u BiH. ''Sloganom 'Ovo je naša zemlja' istakao je činjenicu da je BiH država i svih Hrvata koji žive u njoj, te istakao jednakopravnost i suverenost Hrvata u BiH'', pojašnjava Ajvaz. Jedan od najvećih probelema vezan za kreiranje strategija političkih kampanja, kao i za kreiranje poruka, dodaje, jeste što političari za ovaj sofisticirani posao najčešće angažiraju osobe koje nemaju potrebno znanje o političkoj propagandi i političkoj motivaciji.

Marketing za usisivače, tampone...nije isti kao politički

''To su najčešće priučeni menadžeri za odnose s javnošću i ljudi koji inače rade marketing za usisivače, tampone, uloške, automobile i slično'', navodi. U demokratskim zemljama nezamislivo je započeti predizbornu kampanju bez dobro razrađene strategije i cijelog tima za odnose s javnošću. Površnost sa kojojm se pripremaju izborne kampanje u BiH, upozorava Ajvaz, nimalo ne odgovara ozbiljnoj namjeri kao što su izbori.

''Međutim, smatram da od kvalitete slogana ne zavisi da li će kandidat ili politička partija dobiti glas birača. Vjerujem da je važnije 'ko nam upućuje poruku, nego kakva je poruka''', zaključuje Ajvaz. Sigurno je da jedino kvalitetan politički kandidat može mobilizovati biračko tijelo i učiniti ga toliko lojalnimda će se on za kandidata zalagati ne samo svojim glasom, nego će i agitirati u svojoj okolini.

(vijesti.ba)