Mladi politolog proizvodi organsku hranu i dostavlja na kućnu adresu

Ovo je jedna od najuspješnih priča o proizvodnji organske hrane u BiH. Iza nje stoji mladi Fojničanin Almir Mukača.
23.02.2017 u 11:43
almir

Da je organska proizvodnja hrane odlična prilika za domaće proizvođače još prije sedam godina je uvidio mladi Fojničanin Almir Mukača.

Zahvaljujući dobroj poslovnoj ideji, radu, te stalnom usavršavanju proizvodnje i distribucije, Almir je postigao značajan uspjeh na domaćem tržištu. Njegovo preduzeće Fress.ba direktno na kućnu adresu dostavlja oko 200 organskih proizvoda.

Proširio se i na entitet RS

Dostava se obavlja u Sarajevu, Visokom, Kaknju, Zenici, a od početka februara, počinje i saradnja sa banjalučkom Zdravom Logikom, pa se dostava vrši i u Banjaluku, Kotor Varoš i Prnjavor. A kao i sve dobre priče, i ova je krenula sasvim slučajno.

Posebno je zanimljivo što je Almir veći dio svog života bježao od poljoprivrede. Kako nam priča, tokom raspusta u srednjoj školi, ali i tokom studija, stalno je nalazio izgovore da ne radi na porodičnom imanju. Međutim, situacija se promijenila zahvaljujući putovanjima.

- Dok sam studirao, dosta sam putovao, što mladom čovjeku otvori oči i na um mu padnu ideje o kojima do tada nije ni razmišljao. Posebno me se dojmio moj boravak u Nici. Jedno jutro posjetio sam pijacu, sjećam se da je bio maj, tezge šarene, prepuno boja i mirisa. Ugledao sam čovjeka koji prodaje sitni krompir za 9 eura po kilogramu. Nisam mogao da vjerujem da ga prodaje po toj cijeni, jer je to krompir koji mi bacamo ili kojim hranimo stoku, a to je u Francuskoj delikates. Takođe, od tada sam na svojim putovanjima počeo da u marketima fotografišem hranu koja je izložena i pakovanja u kojima je spremljena. I u tom perodu sam počeo intenzivno da razmišljam o modernizaciji prodaje poljoprivrednih proizvoda kod nas. Tu sam vidio šansu, a uskoro i rezultat - ljudima se dopalo”, priča nam Almir koji je po struci diplomirani politolog.

Iskoristili Faceook i društvene mreže

Tako je 2009. godine krenuo od ideje da prodaje i dostavlja u Sarajevo na kućne adrese organski uzgojeni krompir, koji njegova porodica proizvodi na imanju u Fojnici. Reakcije su bile izuzetno pozitivne; kupci su znali reći kako nikada do tada nisu jeli ukusniji krompir, a počeli su se interesovati i za druge vrste povrća, poput paradajza i krastavca. Ubrzo nakon toga, Almir je proširio svoju ponudu povezavši se sa većim brojem malih poljoprivrednih proizvođača iz cijele BiH i počeo isporučivati na kućnu adresu dosta širi asortiman proizvoda uzgojenih bez upotrebe hemikalija.

Kada je zajedno sa porodicom razmišljao kako da nazovu cijeli projekat, logičan izbor je bio Krompir.ba. Istovremeno je pokrenuta i Facebook stranica ovog brand-a, preko koje je započela online prodaja. Upravo je ova društvena mreža i danas najkorisniji alat u plasiranju proizvoda koje Fress distribuiše.

“Pošto nismo imali mogućnost da prodajemo preko supermarketa, oni su jednostavno bili neprihvatljivi za nekoga ko ima 500 KM u džepu i pokušava da razvije biznis, odlučili smo iskoristiti prednost Interneta i društvenih mreža. Već sljedeće godine, 2010., registrovali smo kompaniju i razvili jedan proizvod koji se zove Zelenara. Uključili smo i naše komšije, a uskoro i ljude iz cijele BiH. Oko 5 godine brend je funkcionisao kao Krompir.ba, da bi 2015. godine, uključili još više proizvođača, napravili infrastrukturu, investirali veća sredstva, otvorili se prema tržištu i promijenili naziv našeg brenda u Fress.ba. Promjena imena je bila neminovna, jer su pojedini ljudi mislili da prodajemo ili kupujemo samo krompir. Međutim, sam koncept je ostao isti. Danas u ponudi imamo oko 200 proizvoda od voća, povrća, preko voćnih sokova i džemova, organski uzgojene kafe, tjestenine, jaja, pa sve do mesa. Priča je krenula sa porodičnog imanja, a sada imamo malo veću porodicu, cijelu BiH”, ističe Almir.

Organski uzgojene banane

Dodaje i da je posebno ponosan na činjenicu što je oko sebe okupio male proizvođače, koji ranije nisu imali adekvatnu šansu da svoje proizvode plasiraju na tržište. Vode brigu i da ime Fress bude isključivo iza organski uzgojene hrane. U svojevrsnoj kontroli koju vrše, pomaže im Poljoprivredni fakultet u Sarajevu i Banjaluci, a sarađuju i sa Poljoprivrednim institutom u Sarajevu.

“Većina naših kooperanata su certifikovani od akreditovanih agencija iz BiH, Njemačke i Švajcarske, a za nove kooperante na početku ne tražimo da imaju sertifikat jer on dosta košta. Primjera radi samo za plastenik od 200 m2 mora se platiti iznos između 700 i 1000 KM na godišnjem nivou. Za sada nam je dovoljno da mi uradimo analizu, da prije svega pokažemo da je taj proizvod ekološki ispravan i da za njega možemo garantovati kupcu. Sljedeći korak jeste obavezna certifikacija u čijem procesu pomažemo kooperantu da ispuni sve uslove i ujedno ga kontrolišemo. Kako bismo smanjili troškove certifikacije, od ove godine, sklopili smo saradnju direktno sa IFOAM-om od kojih ćemo dobiti certifikat za naše kooperante besplatno”, ističe naš sagovornik. Fress takođe uvozi i voće koje kod nas ne može uspijevati, ali uz poštovanje organskih procedura proizvodnje u inostranstvu. Almir nam otkriva da se za sada jedino u Fressu mogu kupiti organski uzgojene banane.

Kada krene uradili ste 50% posla

Našeg sagovornika smo pitali i šta smatra najvažnijom lekcijom koju je naučio i može li, iz vlastitog iskustva, izdvojiti nekoliko savjeta za sve one koji razmišljaju o pokretanju vlastitog posla. Rekao nam je da je za ovih sedam godina naučio više važnih lekcija - da se biznis može pokrenuti sa minimalnim ulaganjima, da treba iskoristiti potencijal društvenih mreža, da je bitna komunikacija i povezivanje sa ljudima iz branše, da treba učiti i biti strpljiv.

“Kada krenete, završili ste 50 posto posla, a za onih peostalih 50 posto se morate potruditi, raditi, učiti i usavršavati se. Bitno je i biti strpljiv i ne očekivati rezultat preko noći. Iz našeg iskustva mogu reći da smo tek nakon pet godina počeli ubirati neke veće plodove našega rada. Možda je negdje moglo brže, možda i nije, možda bi u nekoj drugoj državi propali, možda ne bi, ali to je biznis, u njemu uvijek ima jedna doza nesigurnosti, ali za preduzetnika u duši, to je jedna vrsta adrenalina. Čak bih rekao da mi se čini da je lakše pokrenuti posao kod nas nego u drugim zemljama. Tamo je već sve neko uradio, pokrenuo, a u našoj zemlji ima jako mnogo stvari koje niko nikada nije uradio”, zaključuje na kraju razgovora za Buku Almir Mukača i otkriva nam da uskoro planira otvaranje organskog restorana u sklopu kojeg će biti i organic šop.

(buka)