Daljinsko parkiranje postaje stvarnost

Parkiranje vozila se ponekad može pretvoriti u pravu dramu. Pokušaj vozača da ugura automobil u parking mesto se sve češće završava ulubljenjima i ogrebotinama.
04.08.2016 u 20:55
park

U proteklih 10 godina broj nezgoda tokom parkiranja i manevrisanja se povećao za više od 30 odsto. Jedan od glavnih uzroka je loša preglednost iz vozila. 

Proizvođači automobila i automobilskih komponenti odavno su prepoznali ovaj problem, a nakon sistema asistencije kao što su parking senzori i zadnje kamere, uslijedile su tehnologije automatizovanog parkiranja. Među kompanijama koje rade na razvoju ovih sistema je i Bosch koji je predstavio svoja najnovija dostignuća iz oblasti daljinskog parkiranja. 

"Kada ljudi ne mogu sami da parkiraju, na scenu stupa naša tehnologija", objašnjavaju u toj kompaniji. Na primjer, uz pomoć automatizovanog parkiranja automobil može da se smjesti na parking mjesto na klik dugmeta, i bez opasnosti od izazivanja nezgode. 

Vozač cijelim procesom može jednostavno da upravlja putem pametnog telefona, čak i kada je van vozila. Bosch ide i korak dalje sa "Home Zone" sistemom pomoći pri parkiranju koji bi trebalo da bude spreman za proizvodnju 2019. godine. Taj sistem pomoći može po potrebi potpuno samostalno da dovede automobil do parking mjesta udaljenog i do 100 metara, a zatim i parkira automobil na slobodno mjesto. 

Home Zone pomoć pri parkiranju je djelimično automatizovana funkcija koju vozač i dalje treba da nadzire. Namijenjena je manevrima parkiranja koji se često ponavljaju na poznatim parking mjestima, na primjer, kod kuće ili na dodijeljenom parking mjestu u garaži. Ovaj sistem pomoći pri parkiranju uči i pamti pojedinačne vozačke manevre. Kada to uradi, može ih izvoditi i samostalno, a vozač samo treba da klikne na dugme. 

Što je još važnije, sistem uči iz prve.

Home Zone radi po sljedećem principu: vozač aktivira funkciju učenja kada se automobil nalazi u željenom početnom položaju. Zatim tokom probne vožnje polako (brzinom hoda) parkira automobil na parking mjesto udaljeno najviše do 100 metara. Sistem pamti početni položaj, odredište i rutu vožnje između te dvije tačke. 

Nakon toga Home Zone može preuzeti parkiranje automobila od definisanog početnog položaja. Vozači mogu ostati u automobilu ili upravljati procesom spolja, sigurnosnim prekidačem na kontakt ključu ili putem pametnog telefona. Sistem može da nauči i primeni i do 10 različitih manevara u vožnji za različlite situacije parkiranja.

 

U rad Home Zone sistema pomoći pri parkiranju uključeni su različiti Bosch senzori. Koristi se ukupno 12 ultrazvučnih senzora ugrađenih u prednje i zadnje branike, kao i stereo video kamera, montirana u blizini retrovizora. Umesto stereo video kamere kao rešenje bi mogla da se koriste i četiri radarska senzora, po jedan na svakom ćošku vozila. 

Home Zone upotrebljava i senzore za orijentaciju tokom vožnje i parkiranja na parking mesto. Takođe, može da se "seti" i svih predmeta uočenih tokom probne vožnje, kao što su stubovi ili stabla. Sistem stalno upoređuje trenutni položaj automobila sa uskladištenim podacima o položaju predmeta u okolini vozila. Ako senzori uoče nepoznatu statičnu prepreku, kao što je kanta za otpatke ostavljena na putanji automobila, vozilo će se automatski zaustaviti. Ako prepreka može da se izbegne laganim odstupanjem od zacrtane rute, automobil će je samostalno zaobići.

Sistem pomoći tokom parkiranja takođe automatski ispravlja sitnije nepreciznosti. Čak i ako vozač pre aktiviranja Home Zone sistema ne ostavi automobil na definisanom početnom položaju, to za sistem ne predstavlja nikakav problem. 

Nema problema čak i ako vozač pogrešno parkira automobil na kraju probne vožnje. Naime, sistem pomoći tokom planiranja svoje rute može da ispravi odstupanja do dva metra. 

"Bosch tehnologija je bolja u parkiranju od većine ljudi", tvrde u toj kompaniji. I to nije sve: Home Zone sistem pomoći pri parkiranju može i isparkirati vozilo. 

Jednostavnim klikom na dugme pametnog telefona ili kontakt ključa, sistem automatski doveze automobil na definisani početni položaj, a vozač samo treba da uđe u vozilo i odveze se. To oslobađa vozače od uvlačenja u vozilo ili izvlačenja iz njega kada je parkirano na uskom parking mestu.

(b92)